Small World vinner pris och dödar barn!


MMO:et Small World har kastat ett hem i spillror efter att mamma har struntat i att ge sina barn mat och låtit hundarna svälta, i alla fall om man får tro den engelska skvallerpressen (DailyMail och The Sun). Som de flesta kanske vet är nu inte Small World ett MMO utan ett fantastiskt brädspel utgivet 2009 av Days of Wonder.

Days of Wonder har nu skickat ut ett både lustigt och allvarligt pressmeddelande där de ber de engelska tabloidtidningarna att dra tillbaka anklagelserna, de frågar sig följande:

Are Trolls now running the editorial desk of the UK Daily Mail and Sun?

Man kan faktiskt fundera på om trollen inte har invaderat journalistiken, snabba, slarviga och sensationsstinna reportrar. Men brädspelet Small World har inte bara fått exponering för sina farligheter utan också för att det var ett av förra årets bästa brädspel. Spelet har nämligen vunnit det prestigefulla The Dice Tower Awards Best Game of the Year. The Dice Tower är för övrigt en mycket bra podcast om brädspel.

Small World är ett fantastiskt spel som jag tycker ni borde prova. En vän valde i förra veckan att likna Small World med vårt eget samhälle. Kanske en förenkling då det varken finns Flying Orcs eller Dragon Master Ratmen där jag bor men han kanske menade att det ständigt invaderar nya människor till vår spelplan och inte ens den starkaste av oss kan överleva speciellt länge innan någon annan tar över. Var det så han menade? Jag vet inte, spela Small World och se vad du tror! Om du vill veta mer om ett brädspel använd alltid Boardgamegeek.

Fangoria och resan i tiden

Johan Weisz på Kurragömmaklubbens webbplats lade upp den här fantastiska filmen som verkligen fick mig att imponeras. Trots att den redan ligger där kan jag inte avhålla mig från att skicka den vidare till Boningen. Om du har något som helst intresse av eskapism, rollspel eller mäktig kreativitet är detta ett måste. Hatten upp till Kurragömmaklubben för att de fått mig att se denna fantastiska kreation. Något sådant kommer man nog aldrig kunna skapa själv men det kanske ändå är något att inspireras av. Jag tänker på själva idén att skapa en upplevelse som tar deltagarna till en annan tid / värld. Varför inte genom t.ex. en hederlig spökrunda i Stockholm?

Gavin and Jason Fox (eller The Flippers som de kallar sig) arrangerar alltså varje år i sitt garage en föreställning som tar med besökare till märkliga platser.  2010 är föreställningen en tidsresa i steampunkens tecken. Flera andra årgångar finns dokumenterade samt bakom kulisserna via deras webbplats Death to the Flippers. Mycket nöje och glöm inte att kolla in Kurragömmaklubbens webbplats som under september fått ordentlig fart!

Svartur Dödir!

Helt i skymundan av sommarens skörd av superkassa filmer kom Black Death, en film som trots den lama titeln är riktigt bra.

Träsk: 2000-talets lera

Handlingen utspelar sig, föga förvånande, under böldpestens första härjningar. Någonstans i England sitter en töntig munk i sitt kloster; ser omgivningen dö av och känner sig meningslös. Så, en dag, kommer Boromir och hans gäng med råbarkade typer förbi. Det har kommit till deras kännedom att det finns en by i trakten som inte är drabbad av pesten. Sådant beteende kan förstås inte accepteras, eftersom en allsmäktig och rättvis Guds hämnd naturligtvis måste drabba alla med lika stor kraft. Något är friskt bland det sjuka, biskopen är rasande och Boromir skall ställa saker tillrätta. Som utsocknes måste det religiösa rövarbandet dock hitta en vägvisare, så att de inte ger sig på fel by. Den triste munken påtar sig uppdraget, och tillsammans ger de sig av för att sprida död och misär i Jesu namn.

Black Death är verkligen inte världens bästa film. Men den är stämningsfull, smutsig och förhållandevis tuff – lutar sig lika mycket på klassiska drama/mysteriefilmer som The Wicker Man (nej, inte den med Nicholas Cage) som medeltidsskildringar och barbarfilmer. Och framförallt: tillsammans med filmer som Solomon Kane och Valhalla Rising visar den en möjlig väg tillbaka till äventyrsfilmernas gyllene tid på sätt som The Expendables bara kan drömma om.

Spelens arkeologi

En helt fantastisk liten historia dök upp på Boardgamegeek idag. Ryan Werner (Rwarner) skulle ta några mätningar inför en ny luftkonditionering i universitetets TV-rum när han snubblade in i ett övergivet spelrum i husets källare. I hörn fyllt med spridda rollspel och brädspel från 1960-1980-talet.

Han har lagt upp bilderna från platsen och det finns något nostalgiskt men samtidigt spännande över fotografierna. Enligt uppgift ska spelen var mer eller mindre kompletta förutom att spelboxarna har fått utstå en del slitage i den utsatta miljön. Det är också roligt att läsa om Boardgamegeeks besökare som identifierar dessa spel lika lätt som en arkeolog identifierar järnålders artefakter. Det jag vill säga är att jag känner samma känsla över dessa bilder som en påbörjad utgrävningsplats.

I hans Geeklist kan ni titta på fotografierna och läsa och vilka spel han egentligen fann. Kanske det väcker lite nostalgiska känslor hos en del eller helt enkelt för oss yngre väcker tankar om en förlorad tidsålder när spelhobbyn var ung.

Loot, Levels! Episk vinst!

För alla oss rollspelare som:
1. har en sån där flashig mac-mobil; och
2. behöver få ordning på vardagen
så släpptes här om dagen en app vid namn Epic Win. Den är en kombination av att-göra listan och levelandet. Städa hemma, gå upp i stats och få loot.

Kolla in den här fräsiga filmen för att ta del av exakt hur episk vinst det handlar om:

Det enda vi på Boningen är lite ledsna över är att Enten och Barbaren kostar extra och såklart att Epic Win inte är ute till Android ännu.

En förhandstitt på nya Western

Thelin har gjort en absud mängd illustrationer som, förutom att vara snygga och informativa, förhoppningsvis kan skänka spelet den air av tuffhet som det behöver

Sedan en knapp månad tillbaka ligger en förhandstitt på nya Western ute på nätet. Mycket bådar gott – främst att konstruktörerna genom tre olika regelsystem har tänkt på oss som hatar att driva boskap och bara vill se hårda ut i motljus. Dessutom har man tagit bort köpa/behålla-systemet och ersatt det med xp. Bra gjort, och inte en utgåva för tidigt. Jag misstänker dock att borttagandet av denna regel – hatad av många – ändå är det som inbitna fans först kommer klaga på. Av någon anledning är det ju ofta den konstigaste regeln i samlingen som får symbolisera hela systemet, vilket på gott och ont medför att många kommer känna att spelet är mer förändrat än det verkligen är.

Förhandstitten låter oss nämligen också förstå att det fortfarande är Western. Visserligen ett år tidigare, men fortfarande omisskännligt. Trettiotre (!) yrken har de lyckats klämma in, till skam för den som tänkte att det bara fanns tre: den gode, den onde och den fule. Dessutom utlovas ett saftigt kapitel om hästar, komplett med hästformulär ifall någon vill spela Jolly Jumper. Extra uppskattat är detta förstås för stora spelgrupper, där de ordinarie rollerna inte räcker till.

Ett fett uppslag visar att dollar ofta var gröna redan då. Ett annat avsnitt berättar allt du behöver veta om sjukdomar. För, handen på hjärtat, vad kan vara roligare att spela än just sjuk? Tack vare Åsas regler kan vi till exempel se hur epidemier kommer och går. Så när höstrusket kommer kan du glädja dig åt att ditt fiktiva jag inte har det så roligt heller, med infektioner, snuva och gimpade värden.

Vidare lär vi oss att pistolen kan bäras i byxliningen – fram. Huruvida det också går bra att ha den baktill, eller om det är ett senare Gangster-fenomen, måste vi vänta på boksläppet för att få reda på. Western utlovar nämligen en absurd mängd färgillustrationer, som täcker allt från navelludd till voodoo-präster. Att Gillbringarna vågar sig på ett sådant stunt samtidigt som Riotminds begår harakiri över illustrationspriset är lika delar strålande och förbluffande.

Sammantaget verkar Western vara precis den produkt som man kunde tänka sig. Snygg, påkostad, genomtänkt och polerad på gränsen till tråkig. Ett spel man kommer köpa, men sedan snabbt glömma bort. Trygg. Jag önskar bara att Rävspel också tog mot till sig och stoppade in lite fuck yeah i spelet. Kanske är det här Thelins illustrationer kommer in – de som presenteras är en smula mörkare än föregångarens. Frågan är om det räcker. Boningen väntar spänt…

Ursinnets Helgon FAQ

Här kommer samlad information.

Vad är Ursinnets Helgon? Ursinnets Helgon är ett konventsscenario, alltså en rollspelsupplevelse som äger rum under ett konvent. Om du inte varit på konvent tidigare behöver du inte vara orolig. Vi står för rollpersoner, tärningar, regler (om de behövs) och – inte minst – själva äventyret. Allt DU behöver göra är att samla ihop dina kompisar och skicka in en anmälan.

Nej, men alltså VAD är själva helgonet? Det måste du spela scenariot för att få se. En föraning kan du få här.

Vad är rollspel? Rollspel är en slags gemensam berättelse. I berättelsen låtsas ni vara några andra – hjältar, skurkar eller mitt emellan – och upplever spännande och fantastiska äventyr. Om du aldrig har spelat rollspel förut är SSK ett utmärkt tillfälle att prova!

Måste man låtsas att man har skitstora vapen? I rollspel finns generellt sett inget sådant krav. Under ursinnets helgon är det dock att föredra.

Vad är ett konvent? Ett konvent är en mötesplats för folk som är intresserade av en viss hobby, lite som en mässa. Ursinnets helgon arrangeras på SSK – Stockholms spelkonvent – som handlar om olika sorters spel.

Måste man vara utklädd? Nä! Det är mest på andra konvent som folk är utklädda. Men om du vill så får du – en härlig kostym piggar alltid upp.

När händer det här? Du kan spela Ursinnets helgon under SSK.
Konventet äger rum den 17 till 19 september.
Ursinnets Helgon kan du spela antingen klockan 2200 på fredagen den 17 september, eller klockan 2200 på lördagen den 18.

Hur blir jag en del av det här? Genom att anmäla dig på SSKs hemsida, såklart. Senast den 27 augusti måste du skicka in din anmälan.

Var händer det? I Norsborg på Subtopia. Jag har aldrig varit där, så jag har inget att berätta om stället.

Vad gör jag om jag inte kan vänta så länge? Då kollar du in Mutantpedia och drömmer dig bort till platser som är så mumsiga så man inte vet var man skall sätta munnen.

Stockholms spelkonvent

Stockholms spelkonvent är som namnet antyder den huvudsakliga kakan för dig som spelar rollspel i stockholmsområdet.

Konventet går av stapeln den 17-19 september på Subtopia i norsborg. Föranmälan är öppen till den 27 augusti, så nu är det bråda dagar!

Boningen stoltserar med scenariot Ursinnets helgon, succén som uruppfördes på samma konvent för ett år sedan och därefter turnerat till bland annat Göteborg.

Som första hemsida i världen kan vi avslöja att scenariot har knipit de åtråvärda kvällspassen på både fredag och lördag, och vi kommer ha utrymme för ungefär tre 3 lag per pass. Som alla vet är det kyckling på fredag, men fest på lördag, så om du har chansen att välja – välj lördagen.

Anmälan gör du här.

Det är ingen tid för hjältar – det är tid att dö!

Anmälde precis scenariot Ursinnets helgon till Stockholms spelkonvent 2010. Återkommer med mer information när det går att anmäla sig också.

Ursinnets Helgon

Föranmälan
Förkunskaper: Inga
Antal spelare: cirka 4
Kostnad: 50 kr per lag
Författare: Boningen

Ack Venus;

Hur har inte dina barn lidit? Dina djungler flämtar röda över trampade banér. Dina hjältar har flammat och slocknat, som eldflugor mot en evig natt. Dina 2000 aktiebolag redovisar åter förlust.

Ack Venus;

Att din sång skall skall rymma haubitsars toner! att din röst skall vara gråt! Att död skall vara den förnämsta skörd, dina trädgårdar kan ge! Hur grymt är inte dina fienders hat? hur ändlös inte deras ondska? – ack Venus, hur förtvivlat inte ditt krig?

Boningen presenterar en helhetsupplevelse för den krävande konventsbesökaren. Scenariot erbjuder axelskydd och ekonomi, täta djungler och åldriga rymdskepp, medbestämmande och toppstyrning, regler och friform.