Teknochock: rollspel hos Dragon’s Lair

Prova på att spela rollspelDen 20 maj släpper rollspelsbloggen boningen sitt första rollspel – cyberpunk-smockan Teknochock. Reaktionerna har varit blandade. Ofärdigt hafsverk eller inspirerande och fyllt av spelglädje? Fult och objektifierande eller troget sina rötter? En svag tvåa eller en fyra plus ett fyrverkeri?

Söndagen 22 maj har du chansen att skapa dig en egen uppfattning. Mellan 15 och 18 firar vi spelsläppet på Dragon’s Lair, Kungsholmstorg 8. Kom dit och bläddra i rollspelet, diskutera regeldesign, rollspelsdöd och navelskåderi med boningen-redax. Dessutom erbjuder vi drop in-rollspel för alla som vill skapa sig en förstahandsuppfattning om vad Teknochock är.

Du hittar mer information på boningens facebook-sida.

Några röster om Teknochock

“Will I play it? I hope so, the rules are solid, and I like the setting material.” – Wilper’s blog

*

“Ninjor, punkare, privatdetektiver och kvinnor som bär vapen som är större än sig själva blandas på ett föga inspirerande sätt. Allt är dock inte fel med Teknochock. Det finns en hel del som är bra… (2/5)” – Medusa Games

*

“Jag hittar inga ord för vissa av [bilderna]. Varför, å varför, är de som de är? […]
En annan sak som stör mig är regelsystemet, förvisso är det lätt att fatta, men jag diggar det inte.” – Nörden i köket

Lincon 2011

Redaktionen vill göra alla uppmärksamma på att Lincon 2011 äger rum 2-6 juni på Linköpings universitet. Själv har vi inte varit där sedan det kaotiska första året efter flytten från Ljungstedska gymnasiet. Rykten säger att det mest har blivit bättre sedan dess, dock har rollspelen försvunnit från arrangemangsschemat. Men i år har man från arrangörernas sida arbetat aktivt för att få in rollspelen igen. Det är fantastiskt bra och du kan fortfarande anmäla dig fram till 15 maj.

Vad kan du spela om du besöker Lincon 2011? Årets tema är efterkatastrofen, vilket knappt syns bland konventets scenarion. Istället erbjuder Lincon möjlighet att spela både internationellt trendiga spel såsom Mouse Guard och Apocalypse World eller svenska nyheter som Magneter och Mirakel och Lost Roads of Lociam. Fokus ligger dock på klassiska rollspel såsom Eon, World of Darkness, Dungeons & Dragons 4ed, Mutant: Undergångens arvtagare och Warhammer 40k.

Fria Ligan som numera tagit över Coriolis kommer fortsätta scenarioföljetongen i Gränsrymden. Där kanske du också kan passa på att fråga dem om framtiden  för rollspelet och hur det går med utvecklingen Svavelvinter rollspelet? Ett annat tips är att spela scenariot “Alla älskar Evi” till Neotech X, de numera insomnade nyutgåvan av Neotech. Boningen spelade scenariot på Gothcon 2009 och hade en trevlig upplevelse. Jag vill också uppmärksamma föreningen S.A.R.Z. satsning på rollspel, mycket bra!

Om du är i närheten av Linköping under början av juni finns ingen anledning att tveka! Anmäl dig till ett pass eller två. Anmäl dig här!

A blast from the past!

Ett stort problem med övergången från icke-blogg till rollspelsblogg är att det finns två parallella navigationssystem. Därför kommer boningen under några veckor framöver lyfta fram gammalt material, så att det blir indexerat som blogginnehåll.

Först ut är våra stoltaste produkter. Denna vecka – äventyret, eller egentligen scenariot, Subsonic Dreams. Tack till Simon för bilderna.

ett rollspelsscenario från boningen

Subsonic Dreams

Ensamhet. Vi drivs av den, alienationen, priset för en ny värld. Jag var van att kämpa mot den till varje pris. Hon, däremot, hade aldrig upplevt den tidigare. Det som hände var inte så konstigt – det händer andra människor med andra förutsättningar varje dag. Drömmarna som drev oss. Drömmarna vi körde ifrån, redan första kvällen.

Ett scenario, fritt efter William Gibson.
Speltid c:a 3 timmar.
Lämpligt för 3-5 spelare och 1-2 spelledare.
Scenariot uruppfördes på BSK 2004.

Till scenariot

Veckans pepp: kompis det går bra nu

Sällan har så mycket varit på gång bland svenskt rollspel som nu. GothCon talade sitt tydliga språk. Under konventet lanserades åtminstone tre nya rollspel: Null State, Magneter & Mirakel och Sägen. Dessutom kunde spel som Utpost skymta i kulisserna. Lagom till konventet avtäckte Myling Spel en uppsjö nya produkter till fjolårets stora spel: En Garde III.

Samtidigt pågår ett oförtrutet arbete runt om i landet att koka ihop nya upplevelser. Debs bok (hemsida saknas), VEUS och Dr Fausts Manuskript – för att bara nämna några rollspel som är under utveckling. Samtidigt har det skett flera positiva nytillskott bland rollspelsbloggarna. Det bästa initiativet står 5T6 för – som en smakfullare variant av S&Hör fokuserar sidan helt och hållet på sneak-peaks och skvaller om heta produkter.

Western kunde under påskhelgen beskådas nästan färdigt skick. Spelet verkade vara helt komplett, sånär som på några mindre avsnitt och några saknade illustrationer. Det första intrycket är väldigt amerikanskt – mer av allt och lyxig fyrfärg. Dyrt. Vi på boningen hade inte tid att djupdyka i spelets detaljer men fick några godbitar utpekade för oss.

En förhandstitt på Western IVDen första och mest välkomna förändringen var att siktet – rollspelets hjärta – hade gjorts om. Det nya siktet är mer avlångt och har ett bulls eye på 30 till skillnad mot tidigare upplagas 50. Förändringarna är gjorda för att strömlinjeforma stridsreglerna och göra det lönt att sikta. I tidigare inkarnationer led siktet av problemet att den som sköt hade störst chans att träffa om hon siktade lite till sidan om målet. Med det nya siktet och det lägre kravet för att träffa mitt i prick försvinner problemet.

Den andra förändringen är ett tydligare fokus på olika tolkningar av Western. För de flesta handlar Western om att vara Clintan. Då väljer man ett “spaghetti-läge”. För andra är det kanske viktigare med smuts och realism, ändlösa transporter av boskap och farofyllda resor över kontinenten. Även om jag inte kan förstå hur den här målgruppen resonerar är det förstås trevligt att spelet kan anpassa sig till dem också. Regellösningen i sig verkade dock inte vara mycket att hurra för. Snarast kändes det som Hjältarnas handbok revisited – för arketyperna handlade det om att få tillgång till några, många eller jättemånga skapelsepoäng. Förhoppningsvis kommer vi hitta  tydligare och mer inspirerande regelskillnader när rollspelet väl kommer ut. Nu hann vi som sagt bara skrapa på ytan.

Håll utkik efter nya Western lagom till julhandeln. Och se till att spara månadspengen: 300+ sidor i fyrfärg lär kosta en del.

Can evil be stopped in time for tea?Operation: Fallen Reich har visserligen ett fult kolon i titeln, men det hindrar inte spelet från att stå för årets bomb. Lagom till Essen kommer spelet komma ut i en tysk översättning. Tillsammans med den design-hajp som uppstått runt spelets slogan “Keep calm and carry on” är det inte svårt att gissa att OFR kommer spridas till andra länder. Grattis och lycka till, önskar vi på boningen.

Om inte annat borde diskussionen huruvida svenska rollspel måste vara skrivna på svenska äntligen tystna. Naturligtvis kan ett svenskt rollspel vara skrivet på engelska. Det enda du riskerar är att spelet faktiskt hittar en målgrupp utanför landets gränser (läs: blir framgångsrikt). Operation: Fallen Reich släpps genom tyska 13Mann förlag, som tidigare givit ut tyska Traveller och Rolemaster.

Überall wartet das Böse und es braucht Agenten, die es aufhalten. Hoffentlich rechtzeitig zum Tee…

Nördnorge

varg vikernes
Norges mest berömda rollspelare - Varg Vikernes

För strax mer än två år sedan gjordes en trevare från nördnorge på rollspel.nu. Syftet var enkelt – att ta reda på lite vad som händer i Sverige och bjuda in till gemensamma diskussioner. Trevaren stötte genast på patrull. Tongivande forum-medlemmar slog snabbt fast att det var för bökigt att företa den virtuella resan till Norge. Språkförbistringar och allmänt krångel nämndes som huvudsakliga anledningar. Sedan dess har den svenska (och den danska) debatten färgats av talet om rollspelsdöden. Vår åsikt här på boningen är att talet om rollspelsdöden är i högsta grad överdrivet. Däremot förtjänar debatten att tas på allvar. Rollspel kommer inte att dö ut. Däremot finns det all anledning att fundera över varför rollspelshobbyn blivit så inåtblickande, varför den har så svårt att ta kontakt med andra med liknande intressen.

Under de kommande veckorna ger sig Boningen ut på upptäcksfärd i vårt vackra grannland. Målsättningen är att ta pulsen på nördnorge. Vad är hippt och vad är kass? Vad är på gång och vad är på väg ut? Innan artikelserien kan ta fart måste dock vissa saker redas ut. För precis som sin svenska motsvarighet är den norska rollspelskulturen svårforcerad.

Ett bra sätt att börja är genom Hyperion – forbund for fantastiske fritidsintresser, Norges motsvarighet till Sverok. Till skillnad från Sveroks hemsida är Hyperions relativt lättnavigerad – främst genom att det alltid går att komma tillbaka till början. Försök navigera från www.sverok.se till hitta.sverok.se eller från wikin och tillbaka till startsidan så förstår du vad jag menar.

Förutom att stödja sina medlemmar ekonomiskt och kunskapsmässigt bidrar Hyperion till nördnorge genom att också erbjuda Norges motsvarighet till rollspel.nu – Hyperions webforum. Om du inte redan är medlem där kan jag avslöja att den hemliga frågan inte skall tolkas som “hur många hörn har loggan” utan “hur många horn har loggan”. Med den kunskapen blir det busenkelt att skaffa sig ett medlemskonto. Annars är det skitsvårt.

En annan ingång är till nördnorge är genom Pegasus är Norges speltidning. Tidningen har hittills kommit ut med 16 nummer, och samtliga nummer går att ladda ned via hemsidan. Eller lasta ned, som det uppenbarligen heter där.

Nästa vecka ger vi oss i kast med de norska giganterna.

Gängbildning och rätten att spela rollspel

Säger dig namnet Kevin T. Singer någonting? Nej men snart kommer du förstå att han är en förkämpe för rätten att spela rollspel i amerikanska fängelser. Under våren har nämligen tre domare beslutat att Dungeons & Dragons utgör ett hot mot säkerheten på Wisconsin’s Waupun Correctional Institution. Det hela började med att vakterna konfiskerade Kevin T. Singers stora samling med Dungeons & Dragons böcker. Efter flera försöka att återfå de 24 regelböckerna tillsammans med sin författade kampanjvärld, genom fängelset kanaler drog han det alla sanna amerikaner bör göra gå till domstol. För att fortsätta i samma spår:

“He alleged that Waupun’s confiscation of his D&D materials and imposition of a ban on D&D play violated his First Amendment right to free speech and his Fourteenth Amendment rights to due process and equal protection.”

Kevin T. Singer är alltså ett stort Dungeons & Dragons fan, och varit sedan barnsben. Han har löpande under vistelsen i fängelset beställt nya rollspelsböcker. Han har också ägnat sin fritid åt att skriva en egen kampanjvärld (96 handskriven text). Men allting förändrades 14 novemeber 2004, då ett anonymt tips kom in att Singer och tre andra fängelsekunder bildat ett Dungeons & Dragons gäng.

“The letter expressed concern that Singer and three other inmates were forming a D&D gang and were trying to recruit others to join by passing around their D&D publications and touting the “rush” they got from playing the game.”

I domstolen har Singer försökt att förklara att det inte finns någon koppling mellan rollspelande och gängaktivitet och det bör alltså återigen bli tillåtet i fängelset. Han argumenterar att rollspel snarare rehabiliterar fångarna och hindrar dem från gängaktivitet.Gängexperten Captain Muraski argumenterar däremot bland annat  att:

“Muraski elaborated that during D&D games, one player is denoted the “Dungeon Master.” The Dungeon Master is tasked with giving directions to other players, which Muraski testified mimics the organization of a gang.”

Paul Cardwell från The Committee for the Advancement of Role-Playing Games (CAR-PGa), hävdar också att rollspel kan just ha en rehabeliterande effekt. Trots detta är det nu alltså förbjudet att spela rollspel i amerikanska fängelser. Dock är det fortfarande tillåtet att spela brädspel, som finns tillgängligt i fängelset rekreationsutrymmen.

Jag kan tyvärr konstatera att beslutet verkar ligga helt linje med min bild av det amerikanska fängelsesystemet. Straff inte rehabelitering. Men jag kan ändå förstå relationen mellan rollspel och gängbildning. Det verkar vara spelledaren som är problemet. Ser vi inte samma resonemang i den numera klassiska De övergivnas armé? Ibland kan jag också tycka att rollspelandet får just sådana tendenser. Ett inåtskådande verksamhet där aktörer gärna tyr sig till varandra. Oavsett är Singer en hjälte eller kanske ett offer i mina ögon, först blir han fråntagen sin egenskrivna kampanjvärld sedan måste han försvara sin rätten att spela rollspel. Vi får hoppas att tjänar ett kort fängelsestraff och snart får spela Dungeons & Dragons igen. Singer kanske också ska testa något spelledarlöst spel, det är möjligt något som fängelsetsregler accepterar? Vad tycker ni är rollspel lika med gängbildning?

Följ länken för att läsa domstolsbeslutet.

World of Darkness – spela eller möta det okända?

White Wolfs World of Darkness förknippas naturligt med alla typer av övernaturliga varelser. Antingen spelar vi bittra och makthungriga vampyrer, naturälskande och shamanistiska varulvar eller kanske en glad men världsfrånvänd älva. Det är också själva problemet med settingen att vi spelar det mystiska och okända, alltså upphör de att vara mystiska och spelet får istället ett rent simulationistiskt spelsätt. Det kan lätt bli tråkigt och likna ett parti Monopol.

En annan fråga hur spelar man ett monster eller en superhjälte? Det kanske hade varit lättare om reglerna för superförmågor inte varit så fruktansvärt styrda i spelsystemet. Lite mer lösa tyglar efterfrågas helt enkelt. Storytelling, som White Wolf kallar spelstilen, kanske kom något för tidigt? Om det kommit idag hade säkert spelsystemet sett annorlunda ut. Det känns väl helt rätt i tiden med varulvar, vampyrer och älvor i nutid. Jag tänker på True Blood och Twilight samt med alla deras spinoffs.

Om du istället är sugen att uppleva det mystiska som vanlig människa, men med ett sinne för att stötta på det okända rekommenderar jag er alla att införskaffa grundboken World of Darkness. Här får vi spelets grundregler men också hur det går att skapa vanliga människor. Ett perfekt system att spela thriller och mystisk i en nutidsmiljö. Det fantastiska är att det kommer för en billig penning och om du börjar känna suget att spela ett monster finns också möjlighet att köra in på det spåret i fortsättningen.

Om det är något av spelen förutom grundboken som jag kan rekommendera är det Mage: The Awakening. Här spelet kretsar kring personer med magiska förmågor i vår nutid. Det finns här i alla fall ett uns av strömlinjeformade regler gällande spelarnas superförmågor. Mage bör spelas som en flört med böcker och filmer som Dan Browns Da-Vinci koden, Umberto Ecos Foucaults pendel eller Roman Polanskis Ninth Gate. Det kanske det är något för dig?

Oavsett ska du gå och köpa grundboken World of Darkness. Här finns bara det okända inga superhjältemonster. Just nu är den också galet billig 59:- med frakt på Bokus. Det kan det väl vara värt?