Rollspel som rollspel?

Jag har alltid misstänkt att Lil Wayne är en nörd. Det är något med framtoningen, eller tja – vad vet jag. Därför spetsade jag öronen lite extra när jag hörde honom grymta(?) “Dungeon Dragon”. Att låten i övrigt handlar om icke Sverok-sanktionerade typer av rollspel är en annan sak.

http://www.youtube.com/watch?v=K9h_I90M8-M&feature=related

Dragon’s Lair pratade vi en hel del rollspel med David, deras föreningsansvarige. En sak som diskuterades var just namnet “rollspel” och de konnotationer som det för med sig: FN-dagar såväl som gummi. Och för dem som faktiskt associerar till spel, hamnar mångas tankar hos WoW.

Till skillnad från lajv har s.k. “bordsrollspel” inget kort och slagkraftigt namn som särskiljer just dem. Improvisationsteater? Nej det är något annat. Samberättarspel? Låter som gruppterapi. Roll-lekar? För återigen in piskor i bilden. Bordsrollspel? Sätter ett onödigt stort fokus på en möbel.

Vad fan ska det heta?

Rollspel på internet del 2: Problem och möjligheter

Gästskribenten Isak Ström fortsätter sin guide till internetrollspelens hemliga värld. Del ett hittar du här och och del tre kommer på söndag.

När man har snört ihop en grupp spelare, om de så är folk du samlat innan och haft i ditt bibliotek för att frammana vid behov som någon sorts magiker, eller om det är en bunt randoms du plockat från en encounter-tabell, så är det dags att organisera sig. Det första steget brukar vara att skapa ett eget rum att samlas i och diskutera upplägget, en kanal som även funkar som out-of-character rum när man väl spelar. Efter det släpar man in alla potentiella spelare och sätter igång med sållandet – vilka bor i passande tidzoner eller har kompatibla sömnmönster? Vilka dagar passar? Vilka teman och approacher till spelet är folk intresserade av? Egentligen exakt samma saker man går igenom med en real life-grupp, men med den extra dimensionen att folk är spridda över ett ofta extraordinärt geografiskt område. I den Delta Green-grupp jag själv spelleder har jag en svensk som bor i USA, en kanadensare, en belgare, en britt och en ryss.

När man har konstellationer av spelare spridda så vitt över världen så får man självklart unika problem som man sällan behöver ha i åtanke för traditionella grupper, såsom: killen i S:t Petersburg ligger två timmar före dig, så när en session drar ut till ett för dig acceptabelt två eller tre på morgonen så är klockan fyra eller fem hos honom; grabben i England är hemma hos sina föräldrar den här månaden, och uppkopplingen hos dem har en tendens att fallera vid en lätt vindpust; eller att skolschemat i USA kan te sig mycket annorlunda från vad vi i Svealand kan vara vana vid.

Självklart återfinns även de traditionella problemen, som att folk kan tycka att det finns mer intressanta saker att göra på en lördagskväll, eller att det visar sig vara strängt taget omöjligt att få ihop en grupp med tillräckligt många spelare på den dag som passar för det spelet du vill spela, men om man jämför med fördelarna så är det inget särskilt att oroa sig för. Genom att spela rollspel över nätet kommer du exponeras för en grym blandning och mängd av folk som är svår att hitta utöver internationella spelmässor, och där träffas folk bara över några dagar utan möjlighet till större projekt eller återkommande spel. Chansen att hitta fem pers som vill spela det där obskyra indierollspelet du gillar ökar markant när du får möjligheten att söka dig bortom din obygd i de nordiska ödemarkerna.

Om man ska gå in på detaljer som jag gillar så kan jag ta upp saker som att spel över chatt erbjuder möjligheten att rent mekaniskt separera in-character och out-of-character genom att driva spelet i två skilda chattrum. Tärningsslag, putslustiga kommentarer och annat lull kan hållas till OOC-kanalen, medan den separata IC-kanalen får ett mycket bättre flyt med en högre narrativ kvalitet. Dessutom har du ju genast alla händelser arkiverade och loggade genom klienten, en dokumentationsmöjlighet som är svår att återskapa vid en normal bordssession utan en setup från ett polisförhör i Beck. Som spelledare (och spelare) får du ju även möjligheten att hålla hemliga konversationer genom privata meddelanden eller sidospår på ett sätt som är svårt att dölja vid ett bord.

Saker man kanske förlorar lite på är ju sådant som röster och kroppsspråk. Det är ju trots allt den större delen av människans kommunikationsförmåga, och genom att förpassa hela rollspelandet till text så förlorar man delar som annars kan anses vara ikoniska för rollspelandet som aktivitet – som mimik och röstspex (kan argumenteras som en bra sak, om du vill slippa din spelledares konstanta kavalkad av SLPs från gnällbältet).

Scensättande och rekvisita är även svårt att replikera, och om man är en spelledare som tycker om att leka med sådant kommer man nog att känna sig något handikappad. Den enklaste delen av scensättande är ju dock musik och ljud, något man definitivt kan använda sig av om man lär sig lite om webbradio (jag har några tips för detta i del tre).

Isak Ström är en skäggig jätte som bor i skogen och uppfostrades av tallar. Han är mer social än han verkar, så länge folk kan hålla käften och erbjuder tillräckligt stora portioner av kottar. Tillsammans med några andra naturvarelser driver han Ink Pen Dungeon (http://inkpendungeon.tumblr.com/), en grupp kreativa miskreanter som försöker “göra nåt med media rollspel”

Fallna Gudar, del 2

I januari skvallrade boningen om ett kommande rollspel – Fallna Gudar. Just då visste vi bara att rollspelet skulle använda sig av System Alfacet och komma någon gång under året, vilket effektivt sett innebar att vi visste ingenting. Systemet hade ingen av oss använt, så det visste vi inget om. Och releasedatum för rollspelsprodukter brukar alltid behöva tas med en nypa salt, så egentligen visste vi inget om det heller.

Sedan dess har mycket hänt. Till exempel har Fallna Gudar skaffat en hemsida, där information presenteras fortlöpande. Bland annat kan man få närmare information om hur färdighetssystemet kommer fungera. Dessutom har vi lärt oss att spelet kommer vara gratis, och fungera som en inkörsport till betalprodukter.

Som av en slump diskuterades just den marknadsföringsmetoden på Dragon’s Lair förra helgen, eftersom “första gången gratis” fungerar utmärkt för såväl appar som droger och Magic the Gathering.

Briljant säger vi!

du kan också följa Fallna Gudar på Facebook.

Rollspel på internet del 1: Så går det till

När Boningen träffade Isak Ström i samband med Teknochock eventet på dragons lair berättade han för oss om att han mest spelade rollspel över irc. För oss är det nästan lika främmande som att lajva, så vi bad Isak skriva en introduktion till rollspel på internet. Del två och tre kommer på fredag och söndag.

What would you bring up in a post to explain online roleplaying to traditional roleplayers?
– Not being able to slap your players.
– Really, all differences and possible explanations stem from that detail.

Jag har alltid tyckt att folk I allmänhet är flamsiga, skräpar ner och luktar unket, därför har det varit svårt för mig att förhålla mig till traditionella rollspelsgrupper.

Lösningen på detta problem kan tyckas självklart för upplysta individer som jag som har läst Neuromancer mer än två gånger, men tydligen ter sig outgrundligt för vanliga dödliga. Därför har jag blivit ombedd att producera en guide för hur man rollspelar över IRC (och över nätet i största allmänhet).

IRC (Internet Relay Chat) kan tyckas vara en förlegad plattform, men de flesta av de saker jag kommer gå igenom kan ganska brett appliceras på andra chattprogram. Det är bara det att IRC för mig känns mer neutralt och avskalat än t.ex. Messenger eller Skype. Dessutom har det den sällsynta effekten att det kan få en traditionellt nördig aktivitet som rollspel att bli mer än dubbelt så nördig för utomsides ögon.

Det finns ett antal rollspelscommunities som är grupperade på IRC. Ett av de största jag känner till är sup/tg/ (suptg.thisisnotatrueending.com) som formades från Traditional Games (/tg/) på 4chan och använder en privat IRC-server, men det finns även mindre grupper på de flesta större IRC-nätverk såsom QuakeNet och Rizon. Om ni som funderar på att spela lite över chat inte har något behov av ett större community eller bara vill prova på så är det absolut inget problem att köra på något av de större nätverken och bara skapa en kanal för er själva att lattja runt i.

Det främsta man kommer att behöva när man ska spela över IRC, förutom allt annat man väsentligt (regler, spelare, snacks), är en bot som kan generera tärningsslag. Etablerade rollspelsnätverk som sup/tg/ har oftast redan bottar som finns att använda, men om ni vill sätta upp något eget så finns det existerade bot-script att hämta på nätet, som detta: http://richards.sdf1.org/dice/

Om man inte vill lära sig bygga bottar till IRC så finns det alternativ, som Invisible Castle (http://invisiblecastle.com/roller/) och DiceTool (http://www.rptools.net/index.php?page=dicetool), men om man ändå redan är på IRC blir det bara mer omständigt att hålla på med andra program och verktyg på sidan om.

Den stora fördelen med att ansluta sig till ett etablerat community är – förutom att de har bottar – att det finns folk från hela världen som är redo att spela vad som helst. sup/tg/ har en huvudchatt och ett antal andra samlingsrum där folk marknadsför sig som intresserade spelare eller spelledare (i de bästa av världar, egentligen är sådana huvudrum mest hjärngift och irriterande diskussioner baserade på cirkellogik man helst inte beger sig in i om man har något annat val).

Isak Ström är en skäggig jätte som bor i skogen och uppfostrades av tallar. Han är mer social än han verkar, så länge folk kan hålla käften och erbjuder tillräckligt stora portioner av kottar. Tillsammans med några andra naturvarelser driver han Ink Pen Dungeon (http://inkpendungeon.tumblr.com/), en grupp kreativa miskreanter som försöker “göra nåt med media rollspel”

Teknochock: startpaket

För er som inte hade möjlighet att komma till Dragon’s Lair i söndags, eller inte kan vänta tills spelet levererats, erbjuder boningen.org ett startpaket som kan laddas ned och spridas fritt.

Startpaketet levereras som en 33-sidig pdf och innehåller allt du behöver för att börja spela:

1. introduktion till rollspel
2. en kom igång-guide som förklarar hur du spelar
3. regelkoncentrat
4. ett spelexempel, som visar hur det kan gå till när man spelar rollspel
5. fyra färdiga rollpersoner
6. introduktionsäventyret Snabba Bud.
7. stöd för att göra egna scener och äventyr

Mycket nöje!

Teknochock är här

Nu går det att köpa Teknochock online. För att fira spelsläppet erbjuder boningen.org nedsatt pris hela helgen. Fram till måndag kan du köpa spelet för 120 kronor inklusive frakt inom Sverige (ordinarie pris 150 kronor).

Spelet distribueras genom Publit.se, och leveransen tar fem arbetsdagar.

För den som inte vill köpa grisen i säcken rekommenderas söndagens prova på-spel hos Dragon’s Lair.



Vi ses i rännstenen.

A Blast from the Past 2

Boningen fortsätter sin envetna kamp med att återanvända gamla bloggposter. Eller bloggposter förresten – dagens fynd är från 2001. På den tiden skrev folk inte blogg, än mindre rollspelsblogg. Om något skrev man web-dagbok med röd text mot svart bakgrund – eller grön text mot svart bakgrund om man ville framstå som mer hacker och framtid och mindre svår. På sin webdagbok kunde man till exempel skriva att kött är mord eller små ångestdikter om själslig smärta. Ingenting kunde verka mer otroligt än att fenomenet tio år senare skulle vara kapat av människor som oss, som skriver ytliga och inte alls ångestladdade saker. Back then skrev en kompis till mig något av en odödlig klassiker i sin dagbok: jag gav dig mitt hjärta men fick bara klamydia tillbaka. Efter det försvann webdagboken som fenomen. Jag antar att en enig dagbokosfär bestämde sig för att det var omöjligt att bräcka klamydiaposten.

Dagens post består av det första äventyr, eller kanske scenario, som boningen någonsin arrangerade på ett konvent: Slottet. Tack till Christoffer Saar och Simon för illustrationerna.

ett rollspelsscenario från boningen

Slottet

Slottet är ett konventsscenario till Eon, som uruppfördes på BSK 2001. Scenariot utspelar sig i Jhamalo Tamatz, och handlingen kretsar kring en grupp tjuvar, ett slott, en kista och kanske även ett par hemliga gäster.

Speltid c:a 4 timmar.
Lämpligt för 3-6 spelare och 1 spelledare.

Till scenariot

Ett år som rollspelsblogg

17 maj är inte bara Norges nationaldag – det är också boningens födelsedag. I år firar boningen ett år som rollspelsblogg!

Under det gångna året har vi:

– Publicerat 171 poster
– Haft i genomsnitt 31 besökare per dag
– Besökt två konvent
– Gjort ett rollspel
– Skapat en facebook-sida och fått 31 vänner
– Blivit utsedda till årets webbsida av Medusa Games
– Blivit misstänkliggjorda för samröre med rollspelsdöden av Joakim Andersson
– Skrivit tre mycket populära poster: 1) iDOD är här: men är det bra? 2) Är rollspel för tidskrävande? och; 3) Fenix – död i askan
– Skrivit flera impopulära poster

Nästa år kommer vi att göra något helt annat.

Norska jättar

Nördnorge är kanske mest känt genom rollspelet Draug. Det finns två anledningar till spelets popularitet. För det första är settingen tilltalande: norsk landsbygd runt förrförra sekelskiftet.Spelet lämpar sig utmärkt för alla de där äventyren som inte riktigt passade in i Götterdämmerung för att de var för jordnära, för sentida eller för mysruggiga.

Den andra anledningen till att Draugs popularitet är att det med viss rätt kan räknas som det första stora norska rollspelet. Bilden är inte helt fel, men heller inte rätt. Draug gavs ut med stöd från norska kulturrådet, Hyperion och Arcon (Norges motsvarighet till GothCon), och det ekonomiska biståndet gjorde att rollspelet kunde nå ut på ett annat sätt än tidigare norska spel. Här i Sverige såldes spelet genom Krilles rollspelssmedja, och det var också där som jag köpte mitt.

För den som inte spelat Draug är spelet som att stiga in i Theodor Kittelsens värld: sjötroll, gastar och fäbodar i mulet gråa toner. Systemet är Fudge, och fungerar precis som man kan förvänta sig. Enligt en fantastisk klockkurva för den som är en Fudge-fanboy/-girl, eller gränsande till meningslöshet för oss andra. Det är helt enkelt inte regelmekaniken som gör spelet värt att spela, utan den genuina stämning som spelet frambesvärjer. En äventyrsmodul har givits ut: Beist og borgerskap. Äventyren är godkända, men inte världsklass. Nya äventyr går också att ladda ned (nedlasta) från Draugs hemsida. Bra att komma ihåg är att nökken översätts med bäckahäst, medan Näcken heter Fossegrim. Annars blir ett av äventyren lite komplicerat. Det blev det för oss.

Förutom Draug finns det två stora inhemska rollspel i Norge. Det första heter Fabula och kom ut i slutet på 90-talet. Rollspelet går att köpa genom spelets hemsida, men den mesta informationen finns digitalt. I internet-form är dock spelet inte alls lika lättläst som Draug, utan gör snarare motstånd mot att bli läst. För att uttrycka det diplomatiskt är rollspelet ett barn av sin tid, vilket blir extra plågsamt när det gäller internet-material. Av någon anledning var det bara de fula färgerna som var uppfunna på den tiden.

Vi på boningen har aldrig spelat Fabula. I ärlighetens namn är det tveksamt om vi någonsin kommer göra det. Det verkar dock vara någon sorts fantasy.

Det andra stora norska spelet, tillika det nyaste och mest hajpade, heter Itras By. Spelet är en surrealistisk urbanfabel, som utspelar sig i början av nittonhundratalet i staden Itras By. Spelet är så fett att det till och med har en egen trailer. Applåder!

Efter en första titt på nördnorge kan vi ana en slutsats: rollspelen, precis som sjuksköterskorna,  lever och frodas i Norge. Här får bra spelidéer ekonomiskt bistånd, och rollspel säljer. Enligt uppgift har Fabula sålt 1700 exemplar i runda slängar. Draug har sålt ca 1500, på en något kortare tid. Itras By har sålt knappt 350. Kanske är nördnorge rollspelshobbyns framtid?

Nästa vecka fortsätter boningens odyssé genom vårt grannland. Då tar vi en titt på mindre spel.