Warhammer Quest

Snart händer det, men inte förrän våren 2013. Då kommer vi få se Warhammer Quest igen, denna gången digitalt till vår iPad / iPhone. Spelet kommer tillverkas av Rodeo Games med licens av Games Workshop. De har tidigare skapat Space Hulk klonen Hunters / Hunters 2 som redan finns att ladda ner till en padda nära dig. Jag måste säga att jag aldrig spelat Warhammer Quest men är ändå galet sugen och intresserad. Förhoppningsvis finns det stort stöd för kampanjspel, kan vi gissa att minitransaktioner finns med någonstans?

Här kan du läsa pressreleasen från Rodeo Games och läsa mer på deras webbplats.

Prometheus och lösningen på gåtan

Nu när Prometheus hetsen har lagt sig något, våra känslor har besinnats och filmen långsamt börjar falla mot långtidsminnet  ska jag berätta något häpnadsväckande. Du kanske tyckte att besättningen på den dödsdömda farkosten agerade märkligt, du kanske kände att filmen inte gav svar på dina frågor om livets ursprung och mening. Du kan vara lugn, du har nämligen redan stött på samma frågor och den där känslan av tomhet. Men den gången tyckte du kanske inte att det var lika problematiskt.

Det är nämligen så att Prometheus och dess besättning egentligen deltar i ett rollspelsscenario. Scenariot är ett klassiskt konventsscenario där varje rollperson har sin egen agenda att uppfylla. Den stora frågan är vem som överlever till slutet och naturligtvis vem som är androiden? Den senare frågan är klart enklare att svara på när det faktiskt finns en android i scenariot. Alla i besättningen har specialförmågor, men de är samtidigt märkligt omedvetna om sina yrkesroller. Jag tänker speciellt på filmens kanske bästa rolltolkning av geologen och vargmannen Fifield, som cementerar sin roll genom att ständigt utropa “I love rocks!” och yla som en varg. Om ni besöker geologiska institutionen på vilket universitet i Mellansverige som helst, vet ni att rollen endast är trovärdig i en rollspelskontext. Vi har en fantastisk ensemble i besättningen med en gudstroende arkeolog, en försupen skeptiker, en grabbig kapten, den kriminella vapenspecialisten o.s.v.

Varför är androiden David så klåfingrig? Naturligtvis för att uppdraget i äventyret är att undersöka dessa utomjordiska ruiner, därför är alla försiktighetsspärrar som bortblåsta! Tryck på samtliga knappar och lyft på alla stenar, för som vi alla vet är det endast så vi kan komma till äventyrets slut.

Varför är utomjordingarna så tystlåtna och onda? De beter sig precis som samtliga fiender i ett scenario, de är endast till som ett motstånd för rollpersonerna inget som går att interagera mot. Hur skulle det se ut om spelarna inte bara fick reda på livets gåta utan också kunde övertyga utomjordingar att deras mål var galna. Nä här krävs dödligt våld! Och precis som i ett rollspelsscenario är sällan svaret på mysteriet sådär fantastiskt som det kändes när ni satte igång utan lämnade egentligen mer frågor än svar.

I huvudtaget är Prometheus ett fantastiskt välgenomfört rollspelsscenario, som jag verkligen ser fram emot att spela. Läs också lite mer om att göra rollspel av Alien på Irrfärder utan slut. Vem vet Prometheus kanske dyker upp på ett rollspelskonvent nära dig?

Annonser och annat

På förekommen anledning…

Om Du, en klient du företräder eller ett företag Du har kopplingar till vill

a) annonsera på boningen.org genom textlänkar
b) annonsera på boningen.org genom andra typer av annonser
c) genomföra länkutbyte för att sökmotoroptimera sidor

är vi absolut inte, under inga omständigheter, intresserade om Du, Din klient eller det företag Du har kopplingar till

1) sysslar med casinospel eller på annat sätt håller på med spel om pengar; och/eller
2) sysslar med annan verksamhet som inte har tydlig koppling till fantastiska fritidsintressen; och/eller
3) inte klart och tydligt uppger er hemside-adress eller vilken verksamhet ni sysslar med; och/eller
4) sysslar med sökmotoroptimering, men inte återfinns på topp 20.Boningen hamnar för närvarande på plats 20 vid sökning på “rollspel”, så om ditt SEO-företag inte hamnar på topp 20-listan vid sökningar på “SEO” eller “sökmotoroptimering” gör Du uppenbarligen ett sämre jobb än vi.

Om Du, Ditt företag eller Din klient, trots att ni uppfyller ett eller flera kriterier på skäms-listorna ovan, ÄNDÅ  vill upprätta något sorts samarbete med oss kan vi, givet en rimlig ersättning, konsulta dig och ditt företag med några tips på hur ni kan lyckas bättre på internet.

Tack ändå för visat intresse.

Superhjälterollspel

Jag såg The Dark Knight Rises och kan konstatera att den är förbannat bra. Det var verkligen superhjältefilm när den är som bäst. Nu kommer också snart Man of Steel och tidigare i år kom toppfilmen The Avengers. Vi ser något slags crescendo av superhjältefilmer just nu. I år kom också Marvel Heroic RPG ut av Margaret Weiss Prod, vilket fått fin kritik. Rollspelet är införskaffat men varken recenserat eller spelat.

Superhjältar är väldigt ovanligt i rollspelsgenren, det närmaste jag personligen tänker på är World of Darkness där rollpersonerna nästan antar en slags superhjälteform. Går det att i huvudtaget använda formatet i rollspel? Vad gör superhjälteteamet så svårberättad? Jag vet inte men det kanske kan vara att superhäjälten ytterst sällan agerar i team i svenska serier, med undantag av Avengers, Justice Leauge och X-Men. De superhjältar som nått framgång i Sverige är istället snarare, av vigilante-typen. Men det vore en roligt genre att utforska, därför undrar jag om någon har idéer eller erfarenheter?

Jag lovar att göra ett försök med Marvel RPG inom kort. Tills vidare ska jag börja en djupläsning av generationer av Batman-serier.

Länktips: recensioner

Känner du som jag en smått svindlande känsla inför gamla D&D/AD&D? Misstänker du att du saknar de rätta korskopplingarna i hjärnan för att pussla ihop “en stege från rum 12 leder till rum 24” till en helhetsbild? Har du svårt att bestämma dig för om du ska börja med den ofta omtalade G-serien, skippa direkt till den hypade S-serien, eller börja från början med B-serien? Och får du till och med lite ont i huvudet när du försöker förstå hur något kan börja med B2?

Well. Ibland har man tur, och just nu är en sådan tid. Connaisseuren och superspelledaren Eksem har precis slagit upp portarna för OSR-bloggen Kryptan. Där recenseras välkända och mindre välkända äventyrsmoduler för att personer som du och jag – som kittlas av tanken på dungeons men känner fasa inför att läsa dem – ska kunna välja ut russinen ur kakan.

Det, om något, är public service.

Not: de alfanumeriska koderna visar vilka äventyr som tillhör samma serie. Bokstaven betecknar äventyrsserie (exempel G = giants, D = drow, S = super, B = borderlands) och siffran betecknar vilket “avsitt” i serien det är.

Warhammer – influenser och sammanfattning

Warhammer är ett rollspel som jag skulle säga inte direkt varit en framgång, i alla fall inte om man ser till reaktioner och kommentarer på Internet. Precis som Dungeons & Dragons 4ed, togs inte spelet emot med några varma recensioner av de spelare som spelat tidigare versioner. De två produkterna gick ifrån de tidigare designidéerna och försökte göra något nytt. Spel som kunde hitta nya målgrupper, jag antar att förhoppningen var att de äldre spelarna skulle följa med på tåget.

Det är Warhammers största behållning att den försöker förnya rollspelshobbyn. Sedan kan man diskutera om spelet faktiskt har lyckats med detta. Förut var det rollspelen som gav idéer till dataspel och brädspel, nu är situationen den omvända. Nu är det rollspelshobbyn som framstår som konservativ och fast i sitt format. Medan andra spelgenres framstår mer uppfinningsrika och framförallt mer framgångsrika.

Min förhoppning är att vi kommer få se nya försök från spelföretagen att hitta idéer från andra spel. Troligen kommer dock de flesta återgå till traditionella idéer speciellt med de senaste Old School Gaming trenderna. Det oroar mig något att hobbyn hellre tar ett steg tillbaka och blir nostalgiska än att försöker hitta metoder att gå framåt. Warhammer visar upp idéer från andra spelområden och applicerar det på rollspelshobbyn. Detta kan jag tycka är värt att både utforska och ge en extra chans. Det är nog också alla dessa nya idéer som har drivit utvecklingsprocessen bakom Warhammer, därför ger  produktenett plottrigt intryck där alltförmånga nya idéer samsas. Det kanske hade varit bättre om man begränsat sig något och behållit en del mer traditionella rollspelselement.

Nu återstår det att se vad som kommer hända med flaggskeppet  Dungeons & Dragons Next. Kommer den bli en nostalgisk återgång eller en nyskapande framgång? Ur ett svenskt perspektiv måste jag uppmuntra de idéer som kommit fram i sommarens Svavelvinter, där varje spelmöte inleds ett brädsspelsparti av Area Majority-typ. Där har inte en spelvärld med äldre anor satt hinder för nyare influenser. Jag har tidigare nämnt spelet som ett försöka att brygga mellan äldre och yngre rollspelsgenerationer vilket jag tycker är ett spännande försök. Sedan får man inte i processen att leta nya idéer glömma bort vad som är rollspelets kärna, en bra berättelse och interaktion mellan deltagarna.

Om ni vill testa på att spela Warhammer kan jag förutom de tips jag givit i tidigare artiklar rekommendera följande spelhjälpmedel, som går att finna från webbplatsen Gitzman’s Gallery.

The Rules of Pixar!

Bloggen Explorator tipsade tidigare om par bra regler som Pixar har använt sig av för att skriva sina filmmanus, som jag tänkte skicka upp här också. Något som jag upptäckte i och med ögonöppnaren Apocalypse World är att det kan vara bra med förhållningsorder. Budorden från Pixar är mer tips än anfallsorder men fungerar bra som stöd i skrivandet och spelledandet även i rollspel. Jag tror också att de berättelser som ofta Pixar vill framföra har stora likheter med vad man vill med ett rollspelsäventyr. En del relationsdrama, mycket äventyr och på slutet en liten touch av sensmoral.

Läs mer på bloggen Explorator samt på ursprungslänken med utdrag ifrån boken The Pixar Touch.

Warhammer – “cooldowns”

Action Cards diskuterades i förra artikeln och jag konstaterade att de fungerar bättre om dess antal dras ner. En annan aspekt av förmågorna är att de upplevs som obalanserade (oklart om det faktiskt är fallet). En orsak till det här är de så kallade recharge counters, vilket är kanske spelets mest problematiska designlösning. En hel del Action Cards kan inte användas varje runda utan får ett antal pluppar på sig som man sedan tar bort varje omgång. Idén är hämtad återigen från MMO-rollspel, tanken är att genom dem kunna variera spelstil samtidigt som man som designer kan begränsa alltför bra förmågor.

Dungeons & Dragons 4ed löste samma sak genom att istället dela upp förmågorna i sådan som endast kan användas hela tiden, dagligen och en gång på strid. På det hela taget en enklare lösning att administrera, för problemet med recharge counters är att den producerar en väldans massa pluppar. Framförallt därför att deltagarna i slutet på varje runda ska komma ihåg att ta bort en plupp från varje kort. Det flyttas helt enkelt en massa pluppar fram och tillbaka.

Jag ser här två vägar att gå för dessa “cooldowns”. Antingen försöker man köra med plupparna, där kan jag rekommendera dig att ersätta plupparna med något annat mer lätthanterligt, det bästa är nog att använda de nya A4-forumlären där det finns plats att skriva med penna eller så kör ni med bättre pluppar ex. glaspärlor. I huvudtaget bör gruppen eftersträva att återgå till att bokföra information med penna och papper istället för med kort. Initiativ, stance, skada, stress, fatigue och fortune kan alla skrivas på formuläret (använd den större A4-versionen).

Ett annat alternativ är att helt enkelt att försöka sköta cooldownsen mer abstrakt, exempelvis en färdighet med två recharge counters får du använda varannan runda. En möjlighet är att “tappa” korten. Det kanske inte är helt omöjligt att komma ihåg, det svåra är kort som används i försvar. Därför att dessa används inte på din egen runda utan på någon annans. Förmågor med lång cooldown kan du bara en gång på strid / motståndare. Men denna lösning hamnar vi direkt i ett problematiskt gränsland mellan vad som ok, fusk eller inga regler alltså. På det hela taget är inte dessa recharge counters en speciellt bra lösning. Det kanske är rollspelets sämsta design, vilket är tråkigt för grundtanken att applicera förmågor med “cooldowns” till bordsrollspel från MMO-sfären är bra. Men den håller inte hela vägen.

Tolv-i-topp anledningar att invadera jorden

Med anledning av Kranks spel invasion. Ursäkter till Dungeon Dozen och Tusen mil bort.

1t12

1. För att ett hederligt krig är (även i rymden) det säkraste sättet att bli omvald.

2. De måste reparera sitt rymdskepp, invasionen är bara en tillfällig lösning för att skydda mekanikerna.

3. En intergalaktisk Con-Air kraschar, och ingen av de överlevande är Nicholas Cage.

4. De är människor från framtiden, som blivit så utsatta för rymdstrålning att de behöver fylla på sin DNA.

5. Det är egentligen TVÅ sorters rymdvarelser som är här för att kriga mot varandra, men vi människor ser inte skillnad på dem.

6. De har tömt sin egen planet på liv, så nu behöver de en ny. De är bittra och hoppas slippa göra om samma misstag, men historien tenderar att upprepa sig.

7. Ett meddelande från Hitler eller Bush studsar på en pulsar och snappas plötsligt upp av deras radiostationer. Vaffalls? En krigsförklaring!

8. Det finns inget fint sätt att säga det: de är kompletta skitskallar helt enkelt.

9. Långvarigt missbruk under tråkiga rymdfärder har lett till grava hallucinationer och våldsbenägenhet.

10. De ville bara skicka hem lite spexiga videoklipp till sina rymdpolare.

11. För mycket länge sedan fick utomjordingarna ett memo av mayaindianerna om att jorden skulle gå under 2012, och de är här för att slutföra jobbet.

12. Om hundrafemtio år släpps hemlighetsstämpeln och sanningen uppdagas: rymdinvasionen var egentligen ett insiderjobb bekostat av USAs centralbank och NRA för att förhindra att sanningen om 9-11 läcker ut.

SolForge


Richard Garfield har slagit sig ihop med Gary Games, skaparna bakom Ascension, för att göra ett helt digitalt kortspel, SolForge. Naturligtvis används Kickstarter för att driva in pengar. Med tanke på att Ascension till iPad / iPhone är ett av de bättre digitala kortspelen som gjorts kanske det ändå är något att se fram emot. Richard Garfield är skaparen bakom bland annat, Magic The Gathering så det är något av ett dream team. Spelet ska vara gratis men innehåller minitransaktioner.

Börjar man ana en trend?